Menghalang kulit menjadi tua pastinya menjadi keinginan setiap insan tapi bagaimanakah caranya untuk mengekalkan dan menghalang penuaan? Dalam meniti peningkatan usia, kulit mengalami pelbagai perubahan yang ketara. Sel kulit membahagi dengan perlahan, lapisan dalaman (dermis) mula menipis, kulit tidak lagi mampu memulih dengan sendiri dan parut luka lambat untuk sembuh.

Dermis mengandungi protein yang dikenali sebagai dan elastin yang membuatkan kulit tegang dan anjal. Apabila kulit rosak akibat tidak dijaga dan peningkatan usia, penghasilan yang menurun, kulit akan menjadi kendur dan hilang keanjalan, kemudiannya menggeleber dan membentuk kedutan. Kolegen juga boleh mengalami cross-linking iaitu penyebab utama kulit berusia. Cross-linking ini disebabkan oleh pendedahan kepada sinar UV yang berpanjangan, radikal bebas dan toksin daripada bahan kimia dan persekitaran. Terdapat beberapa kaedah saintifik yang dikenalpasti boleh mengekalkan kullit cantik dan menghalang penuaan menerusi pendekatan diet.

Mengamalkan Pemakanan yang Sihat ~ Suplemen kolegen ikan adalah salah satu kaedah yang selamat, ideal dan mudah untuk membantu mengekalkan kolegen dalam kulit untuk dan menghalang penuaan. Kolegen inilah yang membantu melambatkan proses penuaan kulit. Kolegen berfungsi dengan meningkatkan kepekatan hydroxyproline (HyPro), sejenis asid amino kolegen yang spesifik, glycine (bertanggungjawab terhadap kelembapan kulit), alanine (Ala), Proline (Pro) dan Asparagine (Asn), asid amino yang menjadikan kulit lembap, tegang dan anjal lantas mengekalkan serta menghalang penuaan.
Membuang Toksin ~ Asid lemak omega 3 membantu menguatkan saluran darah bagi menjamin darah mencukupi untuk disalurkan ke kulit selain membuang toksin. Kesan ini diperkuatkan lagi dengan soy leciithin yang membantu memperbaiki peredaran darah ke kulit. Persekitaran probiotik yang sihat dan seimbang, serat diet yang cukupndan lapan gelas air sehari penting untuk pembuangan toksin melalui usus. Selain itu, hati yang sihat dan fungsi buah pinggang yang baik juga penting untuk keberkesanan detoksifikasi.
Pemulihan Kulit Berterusan ~ Asid amino penting digabungkan dengan vitamin dan mineral adalah penting untuk memastikan tisu kulit memulih dengan baik agar kekal anjal dan berseri menghalang penuaan.

KEBAIKAN PEPTIDA KOLEGEN IKAN 
  • merupakan protein penting yang wujud dalam tubuh. Kolegen wujud di kulit (70% dermis kulit), tulang, sendi, saluran darah, tendon, tulang dan menrangkumi 1/3 jumlah protein tubuh bagi mengekalkan , menghalang penuaan dan kesihatan kulit.
  • Terdapat pelbagai jenis seperti I, II, III, IV dan sebagainya. Kesemua adalah 3 polimer rantaian panjang berstruktur helikal dengan MW 300,000 ke 400,000.
  • Peptida ikan mempunyai molekul ringan dan lebih kecil antara 3,000 – 5,000. Ia mudah diserap ke dalam tubuh.
  • Melalui pengambilan oral, ikan mudah dihadam usus memandangkan ia hanya polimer peptida.
  • Selepas dihadamkan, ia diserap oleh tubuh dan membentuk semula yang diperlukan bahagian-bahagian badan seperti tisu sendi, tulang, dermis kulit, saluran darah dan sebagainya. ia juga digunakan sebagai makanan kesihatan untuk osteoarthritis, osteoporosis, arteriosclerosis selain untuk kegunaan kosmetik dan pelembab kulit.
  • Dalam kajian terbaru, pengambilan oral peptida menunjukkan sintesis dalam tubuh lebih baik berbanding pengambilan . Ini kerana penyerapan yang lebih baik ke dalam usus kecil memandangkan saiz molekulnya yang lebih kecil yang membawa kepada sintesis yang baik di dalam tubuh.

Related Post :
2 Komentar di Blogger
Silahkan Berkomentar Melalui Akun Facebook Anda
Silahkan Tinggalkan Komentar Anda Di Bawah
  1. Sunblock is another way to protect the skin, especially looking at the real hot whether where I am.

    BalasHapus
  2. well, to protect from the outside we use sunblock and from to protect it from the food we eat is good for our skin hehehehe

    BalasHapus